طعم شیرین برنامه نویسی

هنر طراحی و پیاده سازی در برنامه نویسی

طعم شیرین برنامه نویسی

هنر طراحی و پیاده سازی در برنامه نویسی

آشنایی و شروع کار با لینوکس + کار با ترمینال

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۲ ق.ظ

این مطلب رو سعی دارم یه خورده پایه ای تر و کلی بنویسم و کسانی که آشنایی خاصی با لینوکس ندارن هم این مطلب به دردشون بخوره.

همونطور که میدونید سیستم عامل رو میشه بزرگترین نرم افزار و نرم افزار مادر که ارتباط بین نرم افزارهای دیگه رو با سخت افزار هماهنگ میکنه و بیس کارهای کامپیوتر رو انجام میده نامید. سیستم عامل ها هم مثل نرم افزارها می تونن opensource (کدباز) باشن. سیستم عامل لینوکس بر خلاف سیستم عامل ویندوز سیستم عاملی opensource و قابل تغییر توسط کابرانه و هر کسی میتونه اون طوری که میخواد اون رو ارتقا بده و در واقع خصوصی سازی رو روش انجام بده. اگه بیشتر بخوایم وارد این مبحث بشیم، باید گفت که خود لینوکس سیستم عامل نیست و یه هسته است که هر کسی چه حقیقی و چه حقوقی میتونه این هسته رو با اضافه کردن هر چی که دلش می خواد تبدیل به سیستم عامل بکنه، مثل کاری که گوگل انجام داد و سیستم عامل اندروید رو درست کرد و خود اندروید هم مثل سیستم عامل هایی مثل redhat ، fedora و ... که هسته لینوکس رو دارن، open source و قابل تغییره. تا به اینجا توضیحاتی کلی راجع به لینوکس بود، برای دیدن جزئیات به ادامه مطلب مراجعه کنید.

برای شروع به کار با لینوکس گزینه های زیادی میتونه مناسب باشه. مثلا لینوکس ubuntu نسبت به بقیه لینوکس ها بیشتر روی گرافیک کار کرده و کاربر پسندتره و برای کارهای عادی میتونه خیلی خوب به درد بخوره. علاوه بر اون برنامه های زیادی برای اون موجوده و با توجه به update center و software center که واسش درست کردن، کار رو واسمون خیلی راحت تر میکنه. در کل یه برای یه شروع شیرین با لینوکس میتونه خیلی مفید باشه. در مقابل برای ساخت یه سرور برای یه شبکه، از لینوکس هایی که میتونن خوب باشن میشه به لینوکس centos اشاره کرد. که با توجه به تجربه ای که دارم به نظرم نسبت به سایر لینوکس ها برای سرور شدن مناسبه. در کنار این لینوکس ها میشه به لینوکس هایی هم اشاره کرد که خیلی از package ها رو ندارن و در عوض هم سبک هستن و هم فضای کمی رو اشکال میکنن و حتی بعضی از اون ها محیط گرافیکی هم دارن. و به نظر من واسه کارهای موقتی و یا برای درست کردن سرورهای با امکانات کم میتونن به درد بخورن.


فایل های پیوست:

یه فایل pdf دارم که تو اون دستورات ترمینال لینوکس به همراه نصب چندین لینوکس (البته نسخه های قدیمی) رو یکجا جمع کرده و برای شروع میتونه کمک خوبی بکنه.

لینک دانلود


نکات کلیدی:

1- در حین نصب لینوکس مراقب هاردتون باشین، تا جایی که یادمه من در این راه 2 کل اطلاعات هاردمو از دست دادم! پیشنهاد میکنیم اگه با vmware یا virtualbox و یا نرم افزار مشابهی آشنایی دارین رو اون نصب کنین و در غیر این صورت باری شروع از نسخه 11.1 و یا به بعد ubuntu استفاده کنین که قابلیت نصب از روی ویندوز رو داره و خطری در پیش نداره!

2- ترمینال یا همون shell لینوکس، در واقع همون معادل windows command prompt در ویندوزه که میشه مثلا از داخل اون کپی و حذف فایل و فولدر shutdown و ... رو انجام داد. که لینک پیوست شده خیلی کمک به آشنایی با اون میکنه.

3- طبیعتا اول هر کاری سخته، به خصوص استفاده از سیستم عامل لینوکس که اگه تاحالا باهاش کار نکرده باشین، مثل این میمونه که علاوه بر زبان مادری یه زبان جدیدی رو یاد بگیرید! پس به محض شروع کردن ناامید نشید و حتی ممکنه خیلی ازش خوشتون نیاد. ولی همین که وارد دنیای opensource شدیم زیبایی خاص خودشون داره.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی